De eerste dag in wat klassen gaan observeren/kijken om te zien hoe het er in Suriname aan toe gaat. De Kangoeroeschool doet veel zoals in Nederland(mediatheek, spreekbeurten, ...), maar toch zie je dat het nog wat Surinaams is. Zo gaat alles wat trager en moeten de kinderen vaak wachten. Zij vinden dat wij Europeanen alles veel te snel doen.
Hoe ziet zo'n dag in een Surinaamse school eruit?
De kinderen stromen toe vanaf 7 uur en eigenlijk moet iedereen er zijn om 8uur want dan is het tijd voor de vlaggenparade. Het moment waarop iedereen in zijn klasgroep rond de vlag gaat staan en de vlag van Suriname wordt gehesen terwijl iedereen het Surinaamse volkslied zingt.
De groepen 3 tot 8(1ste lj tot 6de lj) hebben pauze van 10 tot half 11 buiten op de speelplaats. De groepen 1 en 2 hebben al gedaan met school om 12 u. Ze hebben vanaf half 12 buiten pauze. Groep 3 en 4 heeft gedaan om half 1, de oudere groepen pas om 1. Dan gaan de meeste kinderen naar huis(met de bus of ze worden opgehaald). Sommige kinderen blijven in de NSO(naschoolse opvang) die duurt tot 5 uur.
Ik ben nu gewoon om 5 uur te schrijven in plaats van 17 uur. Hier in Suriname gaan de cijfers van de uren niet hoger dan 12 u.
Eerst zijn we gaan kijken in groep 2(bij ons de 3de kleuterklas). Ik vond dat de kinderen heel luidruchtig waren. Wat mij verbaasde was dat de kinderen al schrijfblaadjes aan het maken waren. Ze kenden al bij bijna alle letters.
De regels van de klas hingen aan de muur omhoog:
- groeten als je binnen komt
- altijd beleefd zijn
- handen wassen na het eten
- geen slippers
- geen frisdrank
- gezonde traktaties
- geen snoep naar school
- nagels geknipt
- verzorgt uiterlijk
Hun dag verloop als volgt:
- vlaggenparade
- kring
- werken
- toilet
- handen wassen
- eten
- spelen
- kring
- buiten spelen
- naar huis
Wij hebben daar heel de tijd gezeten in de klas en wat hebben we de kinderen zien doen; wachten voor het eten, wachten op de juf die naar de wc ging, wachten op een versje die de juf hun gin leren en schrijfblaadjes maken. Dan is het normaal dat die kinderen willen bewegen en redelijk veel lawaai maken.
We zijn te weten gekomen dat er in Suriname een totaalhandleiding in groep 1 en 2 wordt gebruikt die elke maand rond een nieuw thema gaat en waar dan op alle vlakken wordt rond gewerkt. Hier staan ook versjes en liedjes in. De handleiding heeft veel aandacht voor de verschillende culturen die er in Suriname aanwezig zijn. Spijtig dat er niet zoveel mee wordt gewerkt(de leerlingen hadden nog nooit hun werkboekje en boekje met vertelplaten open gedaan.
Mijn conclusie na deze observatie is dat de nadruk vooral ligt op gesprek en niet op activiteit.
Hierna zijn we in groep 6(4de leerjaar) gaan observeren. Het lokaal heeft vooraan een krijtbord waar de agenda van de leerlingen en het dagverloop opstaat. Hun dagverloop is;
- vlaggenparade
- rekenen
- taal
- pauze
- rekenen
- aardrijkskunde
- lezen
- naar huis
We zagen een les over het klimaat in Suriname dat vergeleken werd met het klimaat in Nederland en België.. Voor de W.O vakken vergelijken ze vaak met Nederland en België.
Na de observaties zijn we nog langs geweest bij de directeur om wat afspraken te maken rond het schoolfeest, en dan naar huis, eten, zwemmen, werken voor school en gaan slapen.
De rest van de week verliep ongeveer op dezelfde manier.
Hier mijn algemene in druk na mijn eerste week op deze school.
Op het eerste zicht zag het er een heel leuke perfecte, droom van school uit.
Maar ik zie toch hier en daar dingen die beter kunnen;
Er gaat veel tijd verloren doordat de leerkrachten niet echt doorwerken en organisatorisch niet echt voorbereid zijn. Hierdoor verloopt de overgang tussen verschillende activiteiten en de lessen erg stroef.
Het is mijn mening dat de leerlingen in België op 2 uur het zelfde doen en zien wat hier in Suriname 4 uur zou duren. Ze hebben wel vaak kringgesprek(dit is duidelijk overgewaaid van Nederland), dat is op zich zeer goed en dit zou in België meer aan bod mogen komen. Maar hier is de leerkracht dan vooral aan het woord.
De leerkrachten doen niet veel moeite om leuke lessen voor te bereiden.
Maar er zijn ook dingen waar wij van kunnen leren!
Ik vind de vlaggenparade echt een super tof moment. Zo'n begin van de dag met iedereen samen waar ook belangrijke mededelingen gedaan kunnen worden is zeer interessant en zorgt voor een gevoel van verbondenheid. Op bepaalde vlakken is er veel vrijheid voor de leerlingen om tussen de lessen door weg te gaan, voor toneel te repeteren. De speelplaats is super vrolijk en de muren zijn prachtig beschilderd. Er is zeer goede samenwerking met de ouders. De ouderbetrokkenheid is groot.
De leerlingen hebben veel verantwoordelijkheid en mogen veel zelf doen(spreekbeurten).
We konden deze week maar 2 klassen observeren want we hebben onze handen vol aan het schoolfeest.
Hier ons schema van deze week
|
Maandag
|
Dinsdag
|
Woensdag
|
Donderdag
|
Vrijdag
|
08.00-08.30
|
Kennismaking met de school
|
Het mededelingenbord in
orde brengen.
|
Brieven nakijken en mailen
|
Afspraak met Mw Hokstam
|
Muziek selecteren
Verhaallijn uitschrijven
Medewerkerslijst verder
aanvullen.
PV verslag maken
Doc doormailen werkgroep
Groep 1,2,3 mailen!
|
08.30-9.00
|
Opstellen weekschema +
uittypen ideeën
+ brief hulp ouders
opstellen
+ brief filmnamiddag
+ weekplanning mediatheek
opvragen
+ lkren mailen
|
Weekschema aanvullen
Vergaderingen voorbereiden
(vandaag en morgen)
Liedje afmaken
Vragen voor Mw Hokstam
|
|||
9.00-9.30
|
Observatie in groep 2 bij
juf Gabriella
|
Rondgaan voor promotie
talentenjacht
MAIL: Cynthia en MANDy???????
OK
|
|||
9.30-10.00
|
|||||
10.00-10.30
|
Afspraak met Sound Group
|
||||
10.30-11.00
|
Observatie in groep 3
(beeldende vorming)
|
Schema verder uitwerken
|
Afspraak stagiaires
|
||
11.00-11.30
|
Observatie in groep 6
|
Vergadering met interne
werkgroep, ….
Kleuters??? |
Vergadering met interne
werkgroep,….
Lijst met kids van de
naschoolse opvang
|
||
11.30-12.00
|
Gaan kijken naar bedrijf
voor poduim en/of hout voor decor
|
||||
12.00-12.30
|
Overleg met Mw Hokstam
|
Rondgaan in de klassen!
Promotie film
|
|||
12.30-13.00
|
Talentenjacht groep 7 en 8
|
Afspraak met Mw Hokstam
|
Papieren ophalen talentenjacht!
|
Wij hebben enorm veel verantwoordelijkheid en hebben 101 dingen aan ons hoofd. Wij moeten alles regelen; van het eten en drinken op de dag van het schoolfeest voor de kinderen en de gasten(ouders en genodigden) tot de musical schrijven en het podium bouwen, sponsors zoeken, dansen bedenken, leerkrachten en ouders taken geven, spots bedienden.
Vrijdag namiddag moesten we de vergadering met heel het team voorzitten om te vertellen hoe het schoolfest in elkaar ging zitten en dat we medewerking van hun verwachtten.
Het blijkt niet zo makkelijk om de kinderen uit de klas te halen om te repeteren. Ook zijn sommige leerkrachten nogal terughoudend, en het lijkt dat er sommigen ons niet graag zien komen.(we moeten de les af en toe storen om een brief af te geven, op te halen, een mededeling te doen, ) Ik ben zeer benieuwd of dit nog gaat draaien.
Vrijdagavond zijn we naar de Touché geweest, een dancing te vergelijken met de carré van België. En daar kwamen we iedereen tegen die we al kenden in Suriname; de stagiaires van bij ons op de Kangoeroeschool, onze huisgenoten, 2 leerkrachten van de school, onze zwemvriendjes, ...
We gaan elke dag zwemmen.Ik heb echt nu al een routine.
Volgende week audities om de talenten van de kinderen te ontdekken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten